Usuwanie zmęczenia a stres

stressPonieważ usunąć zmęczenie może jedynie sen jak najgłębszy, powinniśmy umieć świadomie przygotować się do snu także od strony psychicznej. Zasadniczym warunkiem psychicznej organizacji snu jest przedsięwzięcie skutecznych środków zapobiegawczych „okupacji” mózgu przez wspomnienia minionego dnia. Niezmiernie istotne jest pozbycie się przykrych i natarczywych myśli. Idąc spać, pamiętajmy, że człowiek powinien myśleć o swoich kłopotach tylko wtedy, gdy myślenie o nich ma jakiś sens, natomiast w nocy, kiedy czas spać, nie należy myśleć w ogóle o niczym. Dopomóc w tym może słuchanie pogodnej, spokojnej muzyki lub audycji, czytanie lekkiej książki. Wszelkie tak zwane „mocne wrażenia” doznawane przed snem nie sprzyjają zaśnięciu. Stres spowodowany ciężką codzienną pracą może sprawić, że będziesz spał jak kłoda albo też będziesz leżał bezsennie przez całą noc. Brzmi to wręcz paradoksalnie. Gdy jednak uświadomimy sobie, po jakiej pracy śpi się dobrze, a jaka powoduje bezsenność, dostrzeżemy wyraźną różnicę. Działalność pełna stresu, która jednak została ukończona ostatecznie, usposabia do odpoczynku i snu. Zmęczenie pracą dobrze wykonaną sprzyja zaśnięciu. Praca nie ukończona zaś utrzymuje napięcie i powoduje bezsenność.

Comments are closed.

  • Stres nocny

    Strzeżmy się stresu nocnego nie tylko przez unikanie zbytniego hałasu,. światła, zimna lub gorąca, lecz szczególnie przez unikanie w ciągu dnia takich stresów, które automatycznie przedłużają się na godziny nocne. Stan stresu może przedłużać się samoistnie z powodu spożycia ciężko strawnych pokarmów czy alkoholu, z …
  • Zachowanie organizmu po posiłku

    Po śniadaniu składającym się z jajek, szynki i chleba z masłem — surowica krwi staje się opalizująca, śmietankowata, a po bardzo tłustym posiłku jest już wyraźnie zagęszczona. Tak więc, chociaż przez zażywanie olejów roślinnych jako lekarstwa możemy obniżyć poziom cholesterolu, to jednak nie likwidujemy w …