Usuwanie zmęczenia a stres

stressPonieważ usunąć zmęczenie może jedynie sen jak najgłębszy, powinniśmy umieć świadomie przygotować się do snu także od strony psychicznej. Zasadniczym warunkiem psychicznej organizacji snu jest przedsięwzięcie skutecznych środków zapobiegawczych „okupacji” mózgu przez wspomnienia minionego dnia. Niezmiernie istotne jest pozbycie się przykrych i natarczywych myśli. Idąc spać, pamiętajmy, że człowiek powinien myśleć o swoich kłopotach tylko wtedy, gdy myślenie o nich ma jakiś sens, natomiast w nocy, kiedy czas spać, nie należy myśleć w ogóle o niczym. Dopomóc w tym może słuchanie pogodnej, spokojnej muzyki lub audycji, czytanie lekkiej książki. Wszelkie tak zwane „mocne wrażenia” doznawane przed snem nie sprzyjają zaśnięciu. Stres spowodowany ciężką codzienną pracą może sprawić, że będziesz spał jak kłoda albo też będziesz leżał bezsennie przez całą noc. Brzmi to wręcz paradoksalnie. Gdy jednak uświadomimy sobie, po jakiej pracy śpi się dobrze, a jaka powoduje bezsenność, dostrzeżemy wyraźną różnicę. Działalność pełna stresu, która jednak została ukończona ostatecznie, usposabia do odpoczynku i snu. Zmęczenie pracą dobrze wykonaną sprzyja zaśnięciu. Praca nie ukończona zaś utrzymuje napięcie i powoduje bezsenność.

Comments are closed.

  • Gdy nadejdzie lato…

    Lato to pora roku, na którą zazwyczaj wyczekujemy z niecierpliwością. Wszystko dlatego, że pogoda sprzyja większej aktywności, co przekłada się zwykle również na lepsze samopoczucie. Z kolei lepsze samopoczucie to większa otwartość na nowe możliwości, na realizowanie planów i zamierzeń.
  • Oddzielna funkcja części nadnerczy

    Funkcja obu części nadnerczy jest zupełnie różna. Kora nadnerczy wytwarza hormony sterydowe zwane ogólnie glikokortykoidami. Hormony te różnią się jedynie rozmieszczeniem grup hydroksylowych (OH) na poszczególnych węglach stanowiących jądro sterydowe. Biorąc pod uwagę spełniane czynności, hormony sterydowe kory nadnerczy można podzielić na trzy główne grupy: …