Jak przygotować się do snu?

senCo należy robić, by potężny proces fizjologiczny odpoczynku układu nerwowego, jakim jest sen, był racjonalnie wykorzystywany? Wiele jest czynników, które mogą utrudniać sen. Należy do nich między innymi zmiana środowiska, w którym przebywamy. Przyjeżdżając na przykład na wczasy, znajdujemy się w miejscowości o innym niejednokrotnie klimacie, innym ciśnieniu atmosferycznym, w odmiennym od codziennego środowisku. Zmieniają się także warunki gnu: pokój, łóżko, poduszka, kołdra. Wszystkie te zmiany nie sprzyjają w początkowym okresie szybkiemu zasypianiu w nowym miejscu. Nie zapominajmy, że jesteśmy związani wieloma odruchami warunkowymi z zasypianiem w warunkach domowych, do których przyzwyczailiśmy się od lat. Utrudniających zaśnięcie wspomnień i wrażeń, zwłaszcza w pierwszych dniach pobytu na wczasach, może być wiele. Toteż niezmiernie istotnym momentem jest niedostarczanie w początkowym okresie nadmiaru silnych wrażeń i przeżyć. Mając to na uwadze, tym bardziej świadomie powinniśmy zająć się racjonalną organizacją snu. W przygotowaniach do snu można wyróżnić dwa podstawowe kierunki działania: przygotowanie fizjologiczne i przygotowanie psychiczne organizmu.

Comments are closed.

  • Fizjologiczne przygotowanie do snu

    Chcąc prawidłowo ,,przygotować”, się do snu pod względem fizjologicznym, nie powinno się na noc obciążać żołądka. Lekką kolację należy spożywać nie później niż dwie do trzech godzin przed snem. Na ogół nie jest wskazane pijanie na noc kawy ziarnistej; dotyczy to zwłaszcza osób pobudliwych nerwowo. …
  • Nieruchliwość mięśniowa

    W dzieciństwie na ogół wszyscy zachowują się podobnie. Wszystkie dzieci są pełne życia i energii. Dużo biegają, są wiecznie w ruchu. Później, jak podrosną, interesują się sportem — uprawiają go w szkole, a potem na wyższych uczelniach. Dopiero później zaczyna się „rdzewienie”, występujące przede wszystkim …