Doświadczenia z piciem tranu

krokowyKrólikami doświadczalnymi byli studenci medycyny, którym podawano codziennie dwie łyżeczki tranu. Powodowało to większy spadek cholesterolu niż przy spożywaniu innych olejów i być może było wywołane zawartością jodu w tranie. Zapewne tłumaczy to też niską zawartość cholesterolu we krwi Japończyków, którzy nie tylko jedzą bardzo dużo ryb, ale także spożywają wiele morskich wodorostów. Racjonalne odżywianie wymaga codziennego spożywania jarzyn i owoców. Wśród tych pokarmów zasługują na wyróżnienie: marchew, rzepa, szczypiorek, czosnek, a także surowe owoce i jagody. Wartościowe są także: kwaszona kapusta, sok z żurawin, pomidory. Chleb razowy jest pożywniejszy od białego, zawiera on między innymi więcej produktów szlakowych, które niejednokrotnie ratują od przewlekłych zaparć. Wytężona praca umysłowa doprowadza do wzmożonej utraty białek, fosforu i witamin. Wobec tego ludzie pracujący intensywnie umysłowo powinni uzupełniać dietę pokarmami zawierającymi związki fosforu. Związki te spotykamy w twarogu, żółtku jaj, w mózgach zwierzęcych i wątrobie. Źródłem białek jest mięso chude, twaróg, białko jaj. Obfitym źródłem witaminy B1 jest chleb żytni, który powinien stanowić 50 proc. zjadanego chleba.

Comments are closed.