Brak ruchu

ruchBrak ruchu oraz przebywanie w pomieszczeniach zamkniętych doprowadza stopniowo do zmniejszenia odporności, którą nabywamy w okresie lata, podczas urlopu. Latem przebywamy na ogół dość długo na świeżym powietrzu, w warunkach intensywnego ruchu mięśni, Intensywniejszej pracy układu krążenia. Niejednokrotnie byliśmy poddawani hartującemu działaniu promieni ultrafioletowych i powietrza na obnażoną skórę, odświeżającej kąpieli w rzece, jeziorze lub morzu. Ten cały zapas energii, odporności i zahartowania nabyty w okresie odpoczynku wakacyjnego łatwo tracimy jesienią, zimą i wczesną wiosną, jeżeli nie. będziemy kontynuować zabiegów hartujących. Ograniczenie procesów utlenienia w ustroju — spowodowane niedostateczną wentylacją płuc, ograniczonym ruchem mięśni oraz nikłym docieraniem do skóry bodźców pobudzających, hartujących — sprzyja szybszemu występowaniu zmęczenia i przemęczenia. Dlaczego zmęczenie powstaje i utrzymuje się łatwiej w warunkach braku ruchu, zwłaszcza w okresie jesiennym, zimowym i wczesnej wiosny? Odpowiedzieć na to pytanie — znaczy stwierdzić, że zapobiegać i usuwać zmęczenie należy przede wszystkim przebywając w ruchu na świeżym powietrzu lub w dobrze. wietrzonym pomieszczeniu przez cały rok.

Comments are closed.

  • Zaburzenie wydzielania glikokortykoidów

    Do stanów niedoczynności kory nadnercza można zaliczyć niedostateczne wytwarzanie glikokortykoidów z powodu wrodzonego braku lub niedoboru enzymów prowadzących syntezę tych hormonów. Jak już wspomniano enzymy zawarte w komórkach kory nadnerczy prowadzą łańcuch reakcji chemicznych, w toku których powstają poszczególne kortykoidy w zależności od docierających do …
  • Zapotrzebowanie na białko

    Normatywy zapotrzebowania na białko są różne i uzależnione od wieku. Dorosły potrzebuje 1,5 g białka na kilogram wagi ciała w ciągu doby. Dzieci natomiast, które — jak wiadomo — intensywnie rosną, „budują” swój ustrój — potrzebują daleko więcej białka na dobę; niemowlę karmione piersią — …